112 SOS
Az Európai Parlament döntése értelmében 2015-től egységessé válnak a 112-es segélyhívó rendszerek szerte Európában.
Erről az EP közlekedési és idegenforgalmi bizottsága döntött, és célja a rendelettel az volt, hogy a segélyhívó rendszer az egész Európai Unió területét felölelje, és mindenki számára könnyen hozzáférhető és biztonságos legyen.
Egységes lesz a segélyvonal egész Európában
Az ESR (Egységes Segélyhívó Rendszer) ugyanúgy a 112-es telefonszámon lesz hívható, mint a jelenlegi segélyhívóközpont, azonban a hálózat működése azonos lesz minden EU-s országban, és a hatóságokkal való kapcsolatfelvétel azonos feltételek mellett lesz elérhető minden uniós polgár számára.
2015-ig minden uniós tagállamnak ki kell alakítania a hívásokat fogadó közbiztonsági válaszpontok hálózatát.
A segélyhívó rendszer az egész Európai Unió területét felöleli, és mindenki számára könnyen hozzáférhető és biztonságos leesz.
Két Hívásfogadó Központ lesz
A 112-es segélyhívó az Európai Unióban 1991-től működik, hazánkban 1999-ben vezették be, azonban a hálózat az EU-ban jelenleg nem egységes. Az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítése Magyarországon várhatóan összesen 6,4 milliárd forintba kerül majd, amelyből 5 milliárd uniós támogatás formájában érkezik, 1,4 milliárdot pedig állami forrásokból fedeznek. A fejlesztés keretein belül két Hívásfogadó Központot (HíK) építenek majd ki, amelyek a segélyhívásokat (illetve az eCall-készülékek vészjelzéseit) fogadják majd az egész ország területéről. A két központot Szombathelyen és Miskolcon építik ki, ahol egyszerre 110-120, váltott műszakban összesen pedig 850 fő fog dolgozni.
Több formátumban fogadnak vészjelzést a központok
A központok nem csak telefonos vészjelzéseket tudnak majd fogadni; más formában is lehet segítséget kérni, például e-mailben, SMS-ben, MMS-ben vagy az eCall e-segélyhívó-készülék által leadott jelzés formájában.
Eredetileg a két központ területi osztásban fogadta volna a hívásokat (a szombathelyi az ország nyugati, a miskolci pedig a keleti részéről érkező megkereséseket), ám ezt a tervet végül elvetették. A jelenlegi tervek szerint a hívások abba a központba futnak majd be, ahol épp rendelkezésre áll szabad vonal.
A diszpécserek értesítik a hatóságokat
A Hívásfogadó Központokban dolgozó diszpécserek a fogadott információk alapján kitöltenek egy elektronikus adatlapot; ezen rögzítik a vészhelyzet legfontosabb adatait.
Majd eldöntik, igényel-e beavatkozást a vészhelyzet (vagy csak a helyzet túlreagálásáról, illetve egy rosszindulatú tréfáról van szó), és ennek megfelelően értesítik az érintett hatóságokat.