A rendszer bevezetésének előnyei
A vonatkozó EU-rendelet szerint 2015-től minden személy- és könnyű haszongépjárműbe be kell szerelni az eCall e-segélyhívót; 2020-tól pedig minden nehéz haszongépjárműbe, motorkerékpárra és autóbuszba is.
A rendelet a jövő évtől évente 15 millió frissen forgalomba helyezett gépjárművet érint majd. Azonban nemcsak a törvényi előírásoknak tesz eleget, aki beszerelteti a készüléket a gépjárműbe, hanem számos előnyben is részesül.
Az eCall-készülék nemcsak a baleset tényét jelzi a segélyközpontnak, hanem a baleset körülményeit, annak legfontosabb adatait is. Elküldi többek közt a gépjármű azonosítóját, a baleset idejét és pontos helyét (a helyszín GPS-koordinátáit), illetve az utasok számát.
Sőt, a szenzorok jelzései alapján még a baleset súlyosságára is tud következtetni a diszpécser, így a hatóságoknak könnyebb lesz eldönteniük, hány mentőautót küldjenek a helyszínre.
A vonatkozó EU-rendelet szerint 2015-től minden személy- és könnyű haszongépjárműbe be kell szerelni az eCall e-segélyhívót; 2020-tól pedig minden nehéz haszongépjárműbe, motorkerékpárra és autóbuszba is. A rendelet a jövő évtől évente 15 millió frissen forgalomba helyezett gépjárművet érint majd. Azonban nemcsak a törvényi előírásoknak tesz eleget, aki beszerelteti a készüléket a gépjárműbe, hanem számos előnyben is részesül.
Napi 75, évi 30 ezer halálos kimenetelű közlekedési baleset történik évente az EU területén. Az áldozatok körülbelül 10 százaléka azért nem éli túl a szerencsétlenséget, mert a segítség nem érkezik meg időben. Súlyos sérülés esetén akár néhány percen is emberélet múlhat. Ha a mentők azonnal értesítést kapnak, amint a baleset bekövetkezik, és máris útnak indulhatnak, hamarabb megkezdhetik a sérültek ellátását, így nő azok életben maradásának esélye.
Az eCall-készülék nemcsak a baleset tényét jelzi a segélyközpontnak, hanem a baleset körülményeit, annak legfontosabb adatait is. Elküldi többek közt a gépjármű azonosítóját, a baleset idejét és pontos helyét (a helyszín GPS-koordinátáit), illetve az utasok számát. Sőt, a szenzorok jelzései alapján még a baleset súlyosságára is tud következtetni a diszpécser, így a hatóságoknak könnyebb lesz eldönteniük, hány mentőautót küldjenek a helyszínre stb.
Közúti baleseteknél gyakran előfordul, hogy a sérült elveszíti az eszméletét, vagy beszorul a roncsba, ezért nem tud telefonálni. Ha a gépkocsiban van eCall készülék, nem kell megvárni, míg a sérült magához tér, vagy egy arra járó autós észleli a balesetet; az e-segélyhívónak köszönhetően a vészjelzés azonnal megtörténik.
Bár természetesen a sérültek mentése a legfontosabb, más dolguk is van a hatóságoknak a balesettel kapcsolatosan, például el kell végezniük a helyszínelést, lezárni az érintett útszakaszt, és gondoskodni a forgalomelterelésről. Mivel az eCall azonnal elküldi a vészjelzést, ezek is sokkal hamarabb megkezdődhetnek.
top