Így működik az új e-segélyhívó készülék

Oct

24

2014

Így működik az új e-segélyhívó készülék

2015-től az EU minden tagországában kötelező lesz bevezetni az eCall e-segélyhívó készüléket egy uniós rendelet szerint, így hazánkban is. A készüléket a személyautókba és a könnyű haszongépjárművekbe kell beszereltetni. Az intézkedés célja, hogy vészhelyzet, például közúti baleset esetén minél hamarabb beérkezhessen a vészjelzés a 112-es segélyhívószámra. Jelenleg ugyanis gyakran meg kell várni, míg egy másik autós a balesetet észlelve kihívja a mentőket, például azért, mert az utasok eszméletüket vesztik, vagy olyannyira megsérülnek, hogy nem tudnak megmozdulni, így telefonjukhoz sem férnek hozzá.

Az eCall műholdas technológiát használ

Az eCall e-segélyhívó egy intelligens telefonként működik; képes műholdas technológiával jeleket küldeni a segélyközpontnak. A készülék egy fedélzeti egységből (on-board unit) és egy SIM-kártyából áll. Vészhelyzet esetén a SIM-kártya regisztrálásra kerül a mobilhálózatokban. A szerkezet a szenzorok jelzései alapján (például a légzsák működésbe lépésekor) érzékeli a baleset tényét, és automatikusan jeleket küld a 112-es számra, ahol a diszpécser ugyanúgy rögzíteni tudja az adatokat, mintha egy sérült tárcsázta volna a számot. Az eCall megadja a központnak a gépjármű azonosítóját, a baleset helyszínének pontos koordinátáit, a szerencsétlenség időpontját, illetve az utasok számát is. Sőt, egyes esetekben a szenzorok adta jelek alapján a baleset súlyosságára is lehet következtetni. Az információkról a diszpécser kitölt egy elektronikus adatlapot, majd felveszi a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal, akik így gyorsabban elindulhatnak a helyszínre.