Navigáció: e-Call.hu Hogyan működik?

Hogyan működik?

eCall működésbenAz eCall e-segélyhívó készülék úgy működik, mint egy intelligens telefon. A szerkezet fedélzeti egységét (on-board unit) a gépjárműbe kell beszereltetni.

Tartozik hozzá egy SIM-kártya is, amelyet pedig a mobilszolgáltatóknál lehet beszerezni. A SIM-kártyát aktiválni kell a mobilszolgáltatók hálózatában.

A készülék érzékeli a baleset

A készülék képes érzékelni a baleset tényét bizonyos szenzorok jelzései alapján (például, ha az autós ütközik valamivel, így a légzsák kinyílik). Ekkor automatikusan működésbe lép, és azonnal vészjelzést kezdeményez a 112-es segélyhívószámra. A jelzés nemcsak a baleset tényét tartalmazza, hanem annak legfontosabb adatait is, amelyek megkönnyítik a segélyhívóközpontban dolgozó diszpécser munkáját, így felgyorsítja a segítség helyszínre érkezését.

Az eCall továbbítja a baleset körülményeit a segélyhívó központnak

A vészjelzésből kiderül, ki vagy kik szenvedték el a balesetet (a készülék a gépjármű azonosítóját is elküldi a központnak), hány utas volt az autóban, pontosan mikor és hol történt a szerencsétlenség (a műholdas technikával működő készülék rögzíti és elküldi a helyszín GPS-koordinátáit), sőt, a szenzorok jelzései alapján akár a baleset jellegére és súlyosságára is lehet következtetni. Ez jelentősen megkönnyíti a diszpécser munkáját, hiszen azonnal értesíteni tudja az illetékes hatóságokat, akik megkezdhetik a kiszállást a helyszínre. Ennek köszönhetően hamarabb elindulhat a baleseti helyszínelés, a forgalomelterelés, illetve a legfontosabb, a sérültek mentése.

Kevesebb lehet a halálos áldozat

A készülék segítségével növelhető a balesetet elszenvedő utasok életben maradásának esélye, hiszen akkor is azonnal útnak indulhat a segítség, ha a sérült maga nem tud mentőt hívni, mert például eszméletét vesztette, vagy beszorult a roncsba.

Jelenleg tesztelik a készüléket

Annak érdekében, hogy a készülék minden körülmények között tökéletesen működjön, és vészhelyzetben valóban képes legyen azonnal automatikusan segítséget hívni, a termék piacra dobása előtt azt átfogó teszteknek kell alávetni. Az e-segélyhívó-rendszer bevezetésének előkészítését és a tesztelés irányítását az Ericsson végzi. Hazánkban is folynak a tesztek, a Best Way Traffic Kft. közreműködésével. A fedélzeti egységet, illetve az üzenettovábbító vonalat is ellenőrzik; elsősorban a vészhívások felépülését, valamint az alapinformációk továbbítását vizsgálják, azonban a rendszer 2015-ös bevezetéséig további tesztekre is szükség lesz.

Működés:

  • Az eCall készülék érzékeli a balesetet
  • A rendszer továbbítja a baleset körülményeit a segélyhívó központnak
  • Hamarabb útnak indul a segítség
  • A rendszer az utas(ok) magatehetetlensége esetén is képes a riasztásra

top