Navigáció: e-Call.hu Mi az e-Call?

Mi az e-Call?

eCall Az eCall egy e-segélyhívó-rendszer, amely baleset esetén automatikusan vészjelzést küld a 112-es segélyhívó számra.

A készülék egy fedélzeti egységből (on-board unit) és egy ahhoz tartozó SIM-kártyából áll. A fedélzeti egységet a gépjárműbe kell beszerelni, a SIM-kártyát pedig mobilszolgáltatóknál lehet beszerezni.

Az eCall e-segélyhívó készülék úgy működik, mint egy intelligens telefon. A szerkezet fedélzeti egysége képes érzékelni a baleset tényét bizonyos szenzorok jelzései alapján.

Az eCall automatikusan tárcsázza a 112-t

Amennyiben az eCall-készülékkel felszerelt autó vezetője balesetet szenved, a rendszer automatikusan, azonnal tárcsázza a 112-es számot, és elküldi a segélyhívó központnak a baleset legfontosabb adatait, például a gépjármű azonosítóját, a baleset pontos idejét, a helyszín GPS-koordinátáit, illetve az utasok számát.

Sőt, a segélyhívóközpont diszpécsere a szenzor jelzései alapján még a baleset jellegére és súlyosságára is tud következtetni. A vészjelzés befutása után a diszpécser azonnal intézkedhet, és értesítheti az illetékes hatóságokat, így a mentés és a forgalomirányítás rövidesen megkezdődhet.

eCall elküldi a baleset helyszínének koordinátáit

Az eCall egyik legfontosabb előnye, hogy anélkül képes segélyhívást küldeni a 112-re, hogy azt az autósnak bármilyen módon manuálisan kellene kezdeményeznie. Ez azért lényeges, mert így a jelzés akkor is befut a segélyközpontba, ha a sérültek maguk nincsenek olyan állapotban, hogy segítséget kérjenek.

Napi 75, évi 30 ezer ember hal meg az Európai Unió tagországainak útjain – 10 százalékuk azért, mert a segítség nem érkezik ki időben. Ennek oka legtöbbször az, hogy a sérültek a balesetben eszméletüket vesztik, beszorulnak a roncsba, vagy készülékük megrongálódik, így nem tudnak telefonálni.

Gyorsabban megkezdődhet a sérült ellátása

Az eCall bizonyos szenzorok jelzései (például a légzsák működésbe lépése) alapján érzékeli a balesetet, és automatikusan vészjelzést küld, így a segítség hamarabb útnak indulhat. A becslések szerint ezzel a módszerrel a mentők lakott területen 40, lakott területen kívül pedig akár 50 százalékkal hamarabb kiérhetnek a baleset helyszínére, ami jelentősen növeli a sérültek túlélési esélyeit.

2015-től kötelező lesz beszereltetni a készüléket

Az EU döntése alapján 2015-től minden személy- és könnyű haszongépjárműbe kötelező lesz beszereltetni az eCallt. A szabályt 2020-ra pedig a nehéz haszongépjárművekre, az autóbuszokra és a motorkerékpárokra is szeretnék kiterjeszteni. A statisztikák szerint ez a változás 2015-től évente mintegy 15 millió újonnan forgalomba állított gépkocsit érint.


2015-től az EU minden tagországában kötelező lesz bevezetni az eCall e-segélyhívó készüléket egy uniós rendelet szerint, így hazánkban is. A készüléket a személyautókba és a könnyű haszongépjárművekbe...

A jövő évtől kezdve az EU minden országában kötelező lesz bevezetni az új, műholdas technológiával működő e-segélyhívót, amely közúti baleset esetén akár életeket is menthet. Jelenleg ugyanis sokan azért...

Egy EU-rendelet értelmében jövő évtől minden gépjárműbe kötelezően be kell szereltetni az eCall e-segélyhívót, amely baleset esetén vészjelzést küld a 112-re. Ennek köszönhetően azokat a sérülteket is meg...

Az új e-segélyhívó-rendszer, az eCall bevezetésével akár felére csökkenhet a mentők kiérkezési ideje közúti baleset esetén. A készülék ugyanis automatikus üzenetet küld a 112-es segélyhívószámra,...


top